Susah Nak Cari Buluh, Ini Cara Buat Lemang Dalam Tin & Cawan Kertas

Facebook
Twitter
Google+

Mungkin ramai yang suka makan lemang tapi susah nak cari buluh kan?

Sekarang ni dah macam-macam cara kreatif yang kita boleh cuba untuk hasilkan sendiri lemang homemade di rumah.

Guna resepi yang sama macam lemang biasa, cuma diolah sedikit menggunakan bahan yang lebih mudah – iaitu menggantikan buluh dengan tin aluminium atau cawan kertas.

Jom kita tengok cara-caranya di bawah.

RESEPI LEMANG HOMEMADE GUNA TIN ALUMINIUM @ CAWAN KERTAS

Berikut adalah resepi yang dikongsikan oleh Puan Nor Shafidah Mohamad.

Senarai bahan-bahan yang diperlukan adalah:

BAHAN-BAHAN

  • beras pulut 3 kilo
  • santan 2 kilo
  • garam secukup rasa
  • tin minuman / cawan kertas
  • daun pisang
  • air secukupnya (agak-agak ye)

CARA-CARA

1. BASUH BERAS PULUT

Pertama sekali, kita basuh beras pulut macam biasa.

2. RENDAM BERAS DALAM SANTAN

Kemudian, rendam dengan santan dan air.

Tambah garam secukup rasa.

Biar pulut terendam dalam lebih kurang 1/2 jam.

3. LAPIKKAN DAUN PISANG DALAM TIN MINUMAN / CAWAN KERTAS

Seterusnya, bersihkan daun pisang dan masukkan ke dalam tin minuman yang telah dibersihkan atau cawan kertas.

4. MASUKKAN PULUT

Lepas tu bolehlah masukkan pulut ke dalam tin sampai paras yang dikehendaki. Biasanya isi sampai 3/4 je supaya tak penuh sangat dan terkeluar bila masak nanti.

Sambil tu masukkan santan sampai menutupi atau sama paras dengan pulut tadi. Jangan lebih sangat ya nanti lembik.

5. BAKAR

Akhir sekali, bakar dalam oven selama 1 1/2 jam dgn suhu 180c .

Guna api atas dan bawah.

SIAP!

Mudah kan? Bila dah siap, bolehlah makan dengan rendang.

Sedap dan lembut je. Puas hati, rupanya memang macam lemang yang dibuat dalam buluh.

Saya buat sekilo pulut dapat 9 tin minuman ni.

Saya potong saja tinnya untuk keluarkan lemang. Kalau yang guna cawan kertas pun boleh buat cara yang sama.

Boleh juga kukus kalau tak ada oven di rumah. Insha Allah dapatlah juga makan lemang walaupun tak ada buluh!

Sumber: Sirap Limau

 

MENARIK

Ikuti kami :

Hak Cipta Terpelihara © 2018 Husa Network Sdn Bhd

Husa Network Sdn Bhd (464366),
No 18, Tingkat 1 & 2, Pusat Komersial Chabang Tiga,
21000 Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman.​

Tel : 09 – 6262255(Pejabat) | Fax : 09-6262266
Email : admin@manis.fm
Tel Konti : 09-6241008